Ungdomar förr och idag

Satt och tängte innan på vilken skillnad det är på ungdomar förr och idag, När jag var 11-14 år gick ja i skolan där man hade respekt för lärarna, när jag kom hem ringde man någon kompis och stack ut och cycklade eller spela landhockey el spela fotboll exempelvis,Jag lekte med leksaker till jag var 12 år, idag leker dom till dom är max 10. på kvällen satt jag med familjen och tittade på tv för att sen gå till sängs. På helgerna var man ibland på något disco där man drack coca cola och åt godis =) och hade trevligt, någon tjej våga man inte närma sig direkt, de fanns ju tjejbasiler.  Vad gör då en 11-14 åring idag! Jo dom går i skolan precis som jag gjorde, MEN dom har ingen respekt för lärarna "finns undantag" dom kommer hem, slår sig ner framför datan och loggar in på msn eller någon annan ungdoms site, eller slår sig ner framför tv-en och spelar spel, sen sitter dom där fram tills dom skall äta, När dom sen ätit slår dom sig än engång ner framför datorn eller tv-en, för att sen sitta där tills dom skall gå lägga sig. På helgerna super dom sig fulla, har sex och tror dom är vuxna. Jag jobbar med ungdomar och det jag skriver hårddrar jag lite, givetvis finns det även 11-14 som inte har sex och super sig fulla, men oroväckande många har och gör det.

Vart vill jag då komma med detta! JO jag tror inte på denna utväckling, Jag tror att dagens ungdoms livsstil leder till många tråkigheter.
exempelvis följande

- sitta för mycket framför datorn gör att man kommer ifrån verkligheten. man bor i en dator, detta gör också att man inte rör på sig, vilket kan leda till kroppsliga besvär, man lär sig heller inte att fungera på ett socialt bra sett, eftersom man i skolan enbart omgås med kompisar och sen när man kommer hem åter igen pratar med sina kompisar via datorn, där finns alltså ingen vuxen förebild inblandad.

- En annan sak är kontakten med ens föräldrar, en kontakt som ja anser är den viktigaste kontakten i ens liv, Hur skall en kontakt med ens mamma och pappa bli bra när det mesta handlar om att sitta framför datorn?

- En annan sak är mobbning och ofrivilligt träffa på personer via nätet som utger sig för att vara någon dom inte är.
en 11-13 åring får inviter om att ha sex eller blir indragen i sex prat, dom vågar kanske inte säga nej därför killen ser ju så bra ut på bilden, men vem säger att det är killen på bilden dom pratar med? risken är nog större att det är en äldre kille med en sexuell rubbning. detta måste 11-15 utstå pga användning av exvis msn eller lunarstorm.

- Detta leder till en förvirring i huvudet på barnet vilket leder till depression och självdestruktivt beteende. Ett barn på 11-14 år får inte lov att vara barn längre, dom skall vara sminkade och ha push-up bh och dricka och festa för att bli accepterade.

All respekt till Bill Gates, men hans livsverk har gjort att många många ungdomar/barn mår dåligt i dagens samhälle.

NÄ! VÅGA VARA BARN DET ÄR DEN ROLIGASTE TIDEN I ENS LIV, GÅ INTE MISSTE OM DEN TIDEN. VUXEN DET BLIR DU MED TIDEN ÄNDÅ. OCH ANVÄND INTERNET SPARSAMT, OMGÅS MED KOMPISAR KAN MAN GÖR I SKOLAN OCH PÅ HELGER, TA ISTÄLLET VARA PÅ MER TID ATT OMGÅS MED DIN FAMILJ. DETTA KOMMER STARKA DIG SOM PERSON.

OBS!
Tänk på att det är inte tufft att följa med strömmen, däremot är det tufft att gå emot strömmen. Med detta menar jag att va dig själv och skit i vad andra tycker. Må inte dåligt pga av du inte tycker du är tillräkligt snygg eller tillräkligt bra, lär dig istället att acceptera och älska dig själv, därför att alla människor är speciella på sitt sätt, va stolt över den du är. Livet går ut på att ha kul, och en snygg och kanske rik person behöver absolut inte ha roligare än någon annan, Allt handlar om vad man själv gör det till.

Kommentarer
Postat av: Elin

sjukt bra skrivit

2008-11-20 @ 13:04:03
Postat av: Lottie Hammerå

Håller fullständigt med=)

2008-11-20 @ 15:11:58
Postat av: Elin_lover

Sjukt bra skrivit..Allt stämmer precis om du säger.Hur kommer det sluta för ungdomarna idagens länge??

2008-11-20 @ 15:27:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback